natasjainmalawi.reismee.nl

Enjoy Malawi!

Afgelopen week is snel voorbij gegaan. Maandag en dinsdag ben ik mee geweest naar Ellen haar project. Het huis van chiptipi werd gespoten, tegen insecten. De chemicaliën die gespoten werden, waren niet goed voor onze gezondheid. Uit voorzorg zijn we dus twee dagen naar House of Joy geweest in plaats van naar Chitipi. Alleen woensdag en donderdag zijn we naar Chitipi geweest.Op donderdaghebben we onze laatste ochtend in het schooltje gehad. We hebben de kinderen geschminkt en wat lekkers gegeven. Ze zijn nog nooit zo aandachtig geweest en ze vonden het erg leuk. Een goede afsluiter!

Deze week heb ik een avontuur beleefd, samen met Nadien. We zijn naar Cape Maclear geweest en we hebben het zelf ondernomen. Met wat informatie vooraf van Liset gekregen te hebben waren we er klaar voor.Vrijdagochtendom 6.30 uur werden we door de tuktuk opgehaald. Hij heeft ons naar de stad gebracht. Hier is een groot terrein waar enorm veel bussen staan. Wij moesten de bus naar Monkey Bay hebben, gelukkig bracht William (de tuktuk driver) ons naar de goede bus. Het was een enorme drukte daar. Voor 2700 kwacha (4,30 euro) konden we de bus in. Er zaten nog maar een paar mensen in. De bus had plek voor zo'n 60 man. We zijn achterin gaan zitten, hier hadden we lekker veel ruimte. Voor ons zat een vrouw die ook naar cape maclear ging. Haar oom sprak goed Engels, hij wilde ons graag helpen. Hij wilde een taxi regelen zodat we vanaf Monkey Bay naar Cape Maclear konden. En dat heeft hij gedaan. De bus zou om 7.30 uur vertrekken. Het is natuurlijk Afrika, dus we hadden er niet op gerekend dat hij op tijd zou vertrekken. Uiteindelijk vertrok de bus om 10.30 uur. De bus had iets wat moeite om weg te rijden, maar hij deed het! De eerste stop was al na een paar honderd meter voor het tankstation. Rondom de bus kwamen vanuit alle hoeken mensen aangelopen, die dingen wilde verkopen. Eten, drinken maar ook tassen en souvenirs. Je bedenkt het zo gek nog niet en ze verkochten het. Het werkt dan als volgt. Je gaat half uit het raam hangen en de verkoper gaat op zijn tenen staan (de bus was best wel hoog). Door het raampje worden de spullen en het geld gegeven. Alleen dat al was een belevenis op zich. Het was een lange maar erg leuke reis. Onderweg kwam de president langs, in een stoet van minimaal 20 auto's. Iedereen op de weg moet stil staan en wachten. Daar hebben we uiteindelijk zo'n 30-45 minuten voor stil gestaan. Later had de bus nog een mankement waardoor we nog ruim 1,5 uur stil stonden. Om 17.30 uur was het zover, we kwamen aan bij Monkey Bay. Daar konden we nauwelijks uitstappen of de taxi stond al klaar. We zijn er maar van uit gegaan dat het goed was en zijn ingestopt. De taxi werd eigenlijk een soort mini bus, proppen zodat er voldoende mensen in konden. Na 30 minuten gereden te hebben kwamen we bij onze lodge aan. De reis duurde dus erg lang, maar onderweg hebben we kunnen genieten van het prachtige uitzicht en het landschap van Malawi. We hadden een dorm voor twee personen geboekt. Dit is een kamer met twee bedden, een douche en toilet. Verder waren er vrijwel geen faciliteiten. We hebben onwijs veel geluk gehad. Er was iets met de kamer die we geboekt hadden en nu mochten we naar een andere kamer. Voor Afrikaanse begrippen, een luxe kamer! Een kamer met heerlijke bedden, een wind waaier, een mooie douche met warm water en een eigen toilet! Wat een geluk hebben we gehad. We zijn 's avonds bij een plaatselijk 'restaurant' gaan eten. Gezellig bij kaarslicht want de elektriciteit lag er uit. Een heerlijk bord spaghetti, daar was ik wel aan toe. Na deze lange dag zijn we lekker naar bed gegaan, zaterdag en zondag genieten van deze prachtige plek!
Genoten hebben we zeker. Het uitzicht was prachtig. Officieel is het een meer, maar als je kijkt lijkt het net een zee. Het is een prachtig plaatje, met blauw water, bootjes en een heerlijk 'strand'. We zijn in slaap gevallen en wakker geworden met het geluid van golven. Zaterdag hebben we de hele dag op het 'strand' gelegen. Heerlijke ligbedjes, en de temperatuur van het meer was precies goed. Het was echt heel erg warm, dus afkoeling in het meer hadden we wel nodig!
Op zondagzijn we een kano trip gaan maken, in een echte Afrikaanse kano. Dat is een oude boomstam, waar in het midden een smal gat zit en nu als kano werkt. De man die het organiseerde ging met ons mee. Je moest op de zijkant van de kano zitten, omdat het gat in het midden niet groot genoeg is. We gingen naar de overkant, naar het Thumbi eiland. Er werd vis in het water gegooid, waarna er visarenden bij naam geroepen werden en erop af kwamen. Ze kwamen heel dicht bij. Vervolgens gingen we het eiland op. Hier ben ik gaan snorkelen met een simpele snorkel set. Er waren heel veel vissen. Allerlei formaten en verschillende kleuren. Ook brood gevoerd en er kwamen honderden vissen op af. Een hele gave ervaring! Door gezwommen naar het strandje van het eiland en daar lekker gelegen. Hier werd voor ons op het vuur een lunch bereid, rijst met een sausje en vis. De vis heb ik toch maar afgeslagen. Nog even genoten op het eiland en daarna terug naar de lodge. Wat een prachtige plek. Het leek net op een plaatje uit een reisgids.
Na twee dagen genoten te hebben, gingen we maandag weer naar huis. De bus vertrok om 6.00 uur vanuit Monkey Bay terug naar Lilongwe. Er waren twee motors geregeld om ons daar heen te brengen vanaf Cape Maclear. Om 5.10 uur stonden we klaar. Er kwam al een taxi aan die ook naar Monkey Bay ging. Een man van de lodge zei dat we ook met hem mee konden gaan. Dat hadden we gedaan. Na 5 minuten rijden, keerde hij om. Hij zei dat hij terug ging om meer mensen op te pikken. Om een lang verhaal kort te maken, kwam het er op neer dat hij niet van plan was om voor 6 uur Cape Maclear uit te rijden. Helaas konden we op dat moment niets anders meer dan blijven zitten en wachten. We kwamen rond 6.45 uur aan op Monkey Bay. De bus was nu natuurlijk wel op tijd en er zat niets anders op. We moesten met de mini bus naar Lilongwe. Dat werd een minder comfortabele reis, die langer duurde en uiteindelijk ook wat duurder was. We baalden wel echt even heel erg, maar op een gegeven moment hebben we ons erover heen gezet en hebben we er het beste van gemaakt. Na 3 mini bussen verder, een zware bagage tas op onze schoot gehad te hebben en niet meer te weten hoe we moesten zitten kwamen we om 15.00 uur aan. Heerlijk om dan weer 'thuis' te zijn in het doing good huis. Alle spullen stonken naar vis en ik was eigenlijk best wel moe. Toch maar wel eerst alles wassen, want die vislucht was echt heel vies.
Als ik er op terug kijk kan ik eigenlijk wel lachen om onze reis, wat een ervaring zeg. En wat een onwijs mooie plek is Cape Maclear. Ik ben blij dat we mooi weer hebben gehad en zo optimaal hebben kunnen genieten. Dat we dit nog net even hebben kunnen mee pakken voordat het avontuur hier in Malawi is afgelopen.
De laatste week is aangebroken en daarmee ook de laatste dagen op mijn project. De tijd gaat nu echt heel erg snel en voor ik het weet ben ik alweer in Nederland. Dus voor nu wordt het optimaal genieten en deze mooie ervaring goed afsluiten.
Tsiku labwino (Fijne dag!)!

Marielle

Hoi Natasja wat een verhaal weer. Geweldig !!!. Het aftellen is nu echt wel begonnen maar wat ben jij een ervaringen rijker ik denk dat je op een mooie tijd terug kijkt.
Kus Marielle

p.bins@casema.nl

Hoi Natasja, Wat heb je weer veel meegemaakt de afgelopen dagen. Het blijft ook allemaal heel apart.Dit reisje was zeker als afsluiting bedoeld. De tijd gaat snel. Het is zo Woensdag. Fijn om je dan weer te zien.
Lieve groeten en een kus van Oma en Opa.