natasjainmalawi.reismee.nl

African life!

Er is alweer een week voorbij, de tijd gaat veel te snel! In het weeshuis vermaak ik me prima. De dagen lijken op elkaar, maar zijn toch vaak wel weer net even wat anders. We hebben wat lessen op het schooltje gegeven. Ook zijn we begonnen met het oefenen van de puzzels. We hebben de groep wat kleiner gemaakt, zodat we de kinderen meer aandacht kunnen geven. Aangezien er nog twee docenten zijn konden we vier groepen maken, dat hielp wel een beetje. Een aantal kinderen kregen langzaam door wat puzzelen is. Hoe je puzzelstukjes in elkaar moet leggen en waar welk stukje thuis hoort. Dat is heel leuk om te zien! Genoeg blijven oefenen denk ik! Nog wat leuke en creatieve dingen voor volgende week bedenken!

De kinderen van het weeshuis hebben bijna vakantie. Dat betekend dat ze aankomende week toetsen krijgen en afgelopen week de laatste week met huiswerk was! Ik hoop dat we aankomende week nog een keer met ze mee kunnen naar school, dat lijkt me leuk om een keer te zien. 'S middags vermaken we ons met het knuffelen van baby Daniël en spelen met mike. Ook met het gehandicapte meisje, tepiwa, zijn we op stap geweest. Met de rolstoel buiten wandelen. Dat was wel een opgave, met al het zand, stenen en ongelijkheden buiten. Ik ben er niet helemaal zeker van of ze het leuk vond. Door de ongelijkheden buiten werd ze best wel door elkaar geschud tijdens het lopen. Ik weet in ieder geval dat ze van de aandacht en frisse lucht genoten heeft.
Naast mijn eigen project, ben ik deze week ook nog een dag op outreach geweest met het ziekenhuis en een dag mee geweest met het project van Hannah en Frank. De outreach van het ziekenhuis is van de 'under 5 department'. Dit is een soort ggd voor kinderen tot 5 jaar. De groei wordt bijgehouden door kinderen te wegen en te meten en ze worden gratis gevaccineerd. Met de outreach zijn we naar een klein arm dorpje (Kalima) geweest. Het was zo'n 20 minuten rijden met de ambulance. Toen we aankwamen dacht ik wel even wat gaat dit worden vandaag? Er waren bijna geen kinderen en moeders. De verpleegkundige waren maar een beetje aan het lanteflanteren en het zag er niet naar uit dat we echt wat zouden gaan doen. Gelukkig pakte dat uiteindelijk heel anders uit. Nadat de weegschaal was opgehangen aan een touwtje dat bijna doorbrak, zijn ze na twee kinderen wegen toch maar een nieuwe gaan zoeken (erg verstandig). Langzaam werd het steeds drukker en drukker. Het was in een stenen, open huisje. Op en gegeven moment kwam er bijna geen licht meer door heen, zo vol stond het met moeders en kinderen. Nadat de kinderen gewogen en gemeten waren, werden ze gevaccineerd. Ook de moeders werden gevaccineerd. Ik heb geholpen met vaccineren en voelde me voor het eerst nuttig voor het ziekenhuis. We hebben alleen al 126 moeders gevaccineerd! Laat staan hoeveel het er totaal waren, met alle kinderen erbij. Uiteindelijk was het dus een leuke en geslaagde dag!
Hannah en Frank zitten op het project Lilongwe youth organisation. Dit is te vergelijken met een basisschool. Ze hebben 7 klassen. De leeftijden per klas zijn zeer verschillend en lopen ver uiteen. Frank geeft lessen in standard 6 en 7, daar kon ik af en toe ook nog wel wat van leren. Na een stukje les bij Frank gevolgd te hebben, zijn Hannah en ik gaan knutselen in twee klassen. Met iedere klas wilde ze wat leuks doen. Aangezien die kinderen nooit echt wat knutselen, willen ze gelijk alles hebben wat ze zien. Een beetje een chaos was het dus wel, maar erg leuk en een succes! Hannah en Frank houden twee keer per week een spelmiddag. Alle kinderen zijn hier welkom, ook van buiten de school. Allerlei verschillende spellen worden er gespeeld. Afgelopen donderdag was het onwijs warm, eigenlijk te warm. Met 33 graden rondrennen, het had wel iets koeler mogen zijn. Na een balspel en Anne maria koekoek was het eigenlijk wel klaar voor vandaag. Volgende week ga ik nog een dagje met ze mee, dan duim ik voor een wolkje aan de lucht.
De weekenden zijn erg leuk en gezellig. Vorig weekend hebben we ons gewaagt aan een watergevecht, gelukkig droog je hier zo op. We zijn ook lekker aan het bakken in huis, appeltaart, cake of kruidnoten. Ondanks dat we geen weegschaal, maatbeker en mixer hebben kan het allemaal hier en is het nog lekker ook! De elektriciteit laat ons de laatste week wel een beetje zitten. Het valt vaak4-6 uurper dag uit en precies rond het avondeten. Dat betekend dat we dan niet kunnen koken. Dan word het vaak weer gewoon brood of wat sla. Hopen dat het aankomende week weer normaal gaat worden, dat brood ben ik wel een beetje zat nu!
Gisteravond zijn we met een aantal uit geweest in de stad. Samen met onze taxi chauffeur, Rashid, gingen we naar een 'culture club'. Het was ergens achterin Lilongwe, een beetje in een buiten wijk. Het was echt een onwijs geslaagde avond. Leuke muziek, veel mensen en vooral heel veel gezelligheid! Rashid bleek nog jarig te zijn, dus we hebben er een leuke birthday party van gemaakt!
Het regenseizoen is begonnen en zo nu en dan komt er ineens een bui naar beneden. Voorafgaand aan de bui gaat het hard waaien. Gister was er ook onweer bij! De temperatuur is dan eigenlijk wel lekker, het koelt dan wel wat af voor even.
Dus voor de verandering is het nu een bewolkte groet vanuit het Doing Good huis. Veel liefs!

Karin

Hoi Natasja, leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, geweldig, je doet goed werk. Hier mis je weinig, storm en regen, en nog geen winter, verder alles oke hier. Liefs Karin

p.bins@casema.nl

Hoi Natasja,Wij hebben je verhalen weer gelezen en blijven zo aardig op de hoogte over alles wat je meemaakt.Het gaat je allemaal goed af en hopen dat je het nog veel leuke dingen mee mag maken.
Hier blijft alles hetzelfde. Ik heb een nieuw gebit in de maak. Een weekje duurt het. Hopelijk blijft het dan zitten. Lieve groetjes van Oma en Opa.