natasjainmalawi.reismee.nl

South Luangwa National Parc Zambia

We hebben er lang naar uitgekeken en afgelopen dagen was het zo ver. Op safari naar Zambia, in het south luangwa national parc.Op donderdagom 07.00 uur vertrokken we, voor de verandering waren de taxi's deze keer gewoon op tijd! Daar stonden we ook wel van op te kijken. Gelukkig stonden we als echte Hollanders 5 minuten van te voren klaar om te gaan. Op naar Kiboko! Dat is een hotel in de stad die ook safari's regelt en waar wij bij hadden geboekt. Wat formuliertjes invullen en om 8.00 uur konden we vertrekken. Er kwam een jeep en een bus waarmee we naar Zambia gingen. Naast onze groep van 11 personen waren er nog een stuk of 7 mensen van verschillende nationaliteiten die mee gingen. We hadden met alle Nederlanders samen de bus in gebruik, wat een luxe en gezelligheid! Gezellig naast Myrthe in de bus. De reis verliep heel vlot, alleen bij de grens van Malawi naar Zambia duurde het erg lang. Eerst moesten we Malawi uit, waar we weer een stempel kregen. Vervolgens de bus weer in, 10 meter rijden en daar eruit om Zambia in te mogen. Visum regelen, stempel gezet en op naar de volgende uren in de bus.

Rond 15.00 uur kwamen we aan bij het ons verblijf. Er werd ons al verteld dat wanneer we een olifant zagen, afstand moesten houden en het aan de mensen door moesten geven. Ik dacht een olifant hier op het terrein, waar alle tenten staan en waar mensen rondlopen. Maar later is wel gebleken dat het echt zo was. De dag van aankomst hebben we heerlijk rustig aan gedaan. Op het terrein was van alles. Een zwembad, een gym voor de fanatieke sportliefhebbers, een bar, hele lekkere hangmatten en stoelen. Niet te vergeten, het prachtige uitzicht. Voor het terrein waar de tenten stonden, lag een rivier die bijna leeg was door de droogte. Aan de andere kant van de rivier lag het national parc. De eerste dag zagen we dus al verschillende dieren lopen, onwijs gaaf!
Vrijdag werden we om 5.00 uur gewekt door de nachtwakers. Zij lopen rond vanaf het moment dat het donker is. Ze houden in de gaten of er dieren rond lopen op het terrein en of het veilig is. Een super fijn gevoel en hele leuke mensen. Een mooie zonsopgang en de eerste olifanten liepen al rond in de rivier. Een prachtig plaatje. Iets te lang staan kijken dus toen was het even haasten. Om 5.30 was het ontbijt en stipt om 6.00 uur weg voor de safari. Er was een open jeep en een jeep met een dak erboven. Ik ben in de open jeep gegaan, dat leek me wel zo leuk. Ik heb echt mijn ogen uit gekeken, het was echt geweldig. In de eerste safari hebben we al onwijs veel gezien. Herten, apen, vogels, olifanten, giraffen, krokodillen, nijlpaarden, buffalo's, zwijnen, waterbok, zebra's en ook een luipaard! We konden echt heel dicht bij komen, zo gaaf! Ik ben ook nog nooit zo vrolijk, wakker en alert geweest op dit vroege tijdschrift. De safari duurt3-4 uur, dus we waren rond 10 uur weer terug. Na een heerlijke lunch nog lekker kunnen relaxen bij het zwembad, in de hangmat gelegen en gezellig spelletjes gespeeld. Voordat we het wisten was de tijd alweer voorbij en gingen we om 16.00 uur weg voor de avond safari. Spannend!! De eerste twee uur was het nog licht. We reden vrijwel gelijk naar een bepaalde plek toe, waar leeuwen waren! Ze lagen bij een rivier, helaas durfde onze driver niet de rivier over. Dus we moesten blijven kijken van een afstand. Maar wat gaaf om ze te zien. Een mooie zonsondergang en nog een hoop dieren gezien. Tijdens deze avondsafari ook hyena's kunnen spotten, onwijs gaaf! Terug op ons terrein was de safari nog niet voorbij, de olifanten liepen er rond. Na het avondeten vrij snel naar bed gegaan, want zo een dag is wel echt indrukwekkend en slopend! Op naar de volgende dag!
Zaterdag ben ik wat eerder opgestaan, zodat ik echt kon genieten van het uitzicht en de omgeving. Wederom in de open jeep, alleen met andere vrijwilligers. En ik moet bekennen, het was echt super gezellig. Wederom allerlei dieren gezien en ze blijven zo mooi. Je kan ook zo dichtbij komen, echt geweldig. Olifanten waar we op 2 meter afstand stonden, die aan het eten en aan het wassen waren. Ook een aantal kleintje gezien, super schattig! Tijdens de avondsafari hebben we de leeuwen van heel dicht bij gezien. Er waren ook twee kleintjes bij, super schattig. Ik heb echt mijn ogen uitgekeken. Wanneer het donker werd, werd het steeds lastiger. De dieren verstoppen zich dan echt heel goed. Er is dan een bij rijder mee, die met een lamp schijnt om de dieren te kunnen spotten. Je ziet de ogen dan oplichten, wat een apart gezicht. Helaas was het alweer de laatste safari, maar ik heb er echt onwijs van genoten!
Op het terrein zelf liepen heel veel apen rond. De apen waren ook echt gemeen. Ze hebben koekjes en chips gejat, zelf chips die dicht zat en in mijn tent lag met de deur op slot. De tent was eigenlijk heel luxe. Het had een grote klamboe en eigenlijk hele goede bedden. Een ventilator en een prachtig uitzicht. Het eten was ook heel goed. We hebben van alles gehad. Bij het ontbijt pannenkoeken, ei en brood. 'S middags en 's avonds warm eten. Soep, spaghetti, quiche en rijst. Echt heel erg lekker allemaal. Ook veel fruit gehad. De apen hebben niet alleen chips en koekjes meegenomen. Ook het fruit vonden ze meer dan lekker. In het toiletgebouw werden we ook vergezeld door dieren. De kikkers en hagedissen verstoppen zich heel goed. Ze hebben ook juist die kleuren, dat ze niet opvallen. Tussen de toiletrollen, op de wc bril, op de deuren in het raamkozijnen en ook overal in de douches. Gezellig, haha!
Na weer een lange terugreis en lang wachten bij de grens was ik toch wel weer blij om 'thuis' te zijn. Het waren echt onwijs gave dagen, maar ook heel vermoeiend! Thuis rustig uitgepakt en een beetje bij komen van alle indrukken. De dagen zijn echt voorbij gevlogen en de nieuwe week is alweer begonnen. Ik ga proberen wat foto's met jullie te delen, maar het internet wil daar niet altijd aan meewerken helaas.
Liefs en een warme knuffel vanuit Malawi!

Inge van Santen

Hoi reislustige Natasja,
wat een belevenissen allemaal. Leuk dat je je ervaringen met ons deelt, super voor ons als thuisblijvers om te lezen.
Ik hoop dat je nog meer mooie ervaringen op zal doen.
Geniet er van.
Groetjes van Inge

marielle

Wouw meisje wat een geweldig verhaal weer helemaal super. En wat een belevenis weer voor je. Top Top !!!

Liefs marielle

Patrick, Esther, Ilse en Merijn

Hoi Natasja,

Wat maken jullie daar veel mee! De dagen vliegen denk ik ook enorm om. En knap dat je dit allemaal toch maar doet.
Wij zijn ook blij verrast met de post!Daar willen we je nog heel erg voor bedanken! We blijven je volgen.
Liefs van ons.

Marja Biermans

Ha die Natasja,

Wij genieten enorm van al je verhalen. Je maakt echt van alles mee.
Heel veel succes nog de komende 6 weken.
Leuk dat je 23 december weer terug komt.

Liefs Marja

p.bins@casema.nl

Hallo Natasja, Je belevenissen hebben we weer gelezen en is ook zeer afwisselend.Dat je het zo goed naar je zin hebt, begrijpen we best.Wat een verrassing dat je eerder naar huis komt. We begrijpen dat als je met 3 meiden overblijft niet zo gezellig meer is. Je hebt in deze 3 maanden hele mooie dingen meegemaakt. En daar kun je echt op terug kijken. Een wijs besluit om dit te doen. Fijn dat je dan toch met de feestdagen weer thuis bent. Iedereen blij natuurlijk. Zeker je ouders zus en opa's en oma's. Ook weer iets om naar uit te kijken. Fijn dat alle meiden achter je staan. Hier gaat het redelijk goed. Mijn mond doet nog steeds zeer. En mijn ondergebit zwabbert in mijn mond. Nog een week dan zal het wel gehard zijn en ga ik voor controle. Liefs Oma en Oma.