natasjainmalawi.reismee.nl

De drie projecten en het doing good huis.

Deze week ben ik bij drie verschillende projecten geweest. Dinsdag ben ik met een vrijwilliger mee geweest naar het project; house of hope. Het was een leuke dag. Ik heb veel flesjes gegeven, baby's geknuffeld en verschoond. Ze gebruiken hier niet de luiers die wij hebben, maar van die stoffen die gewassen en hergebruikt worden. Even wennen maar dat lukt al wel aardig. Er waren veel baby's op het project. Ik vond het erg leuk voor een dag en mogelijk voor een week maar dan heb ik het denk ik wel gezien daar. Woensdag ging ik naar het andere project; house of Joy. We moesten daar met de tuk tuk heen, het ligt een beetje in een sloppen wijk. Het is groter en er zijn veel kinderen. Er zijn drie groepen, de baby's, kinderen van 1-3 en de laatste groep kinderen tot 5 jaar. Ik heb voornamelijk bij de baby's geholpen. Er is ook een klein klasje waar de kinderen 3 keer per week in de ochtend les krijgen. Omdat er ook wel veel oudere kinderen lopen trekt het mij wat meer aan. Je kan daar meer dingen organiseren om te gaan doen, spelletjes spelen met de kinderen en verder helpen met de dagelijkse verzorging. Ik denk dat ik mij hier wel kan gaan vermaken! Donderdag nen vrijdag ben ik bij het laatste project geweest; children of blessing. Het zijn allemaal kinderen met een beperking of ziekte waardoor ze niet naar een reguliere school kunnen gaan. Ik heb kunnen helpen met een puzzeltje maar verder hebben ze vrij weinig gedaan. Als lunch hadden ze insima (zoiets). Het is iets typisch Afrikaans en hier eten ze dat zo'n twee keer per dag. Het ziet er een beetje uit als aardappelpuree/deeg, het is warm en eigenlijk zit er niet zoveel smaak aan. Het werd gegeten met groenten en iets van vleesvervanger. Na een paar happen had ik er wel een beetje genoeg van, maar ik heb het gegeten! Vrijdag was ik bij hetzelfde project, maar dat was een hele andere dag. Ze hebben eigenlijk twee locaties (vlak naast elkaar). Vandaag was ik bij de andere locatie. Hier wordt fysiotherapie/ergotherapie gegeven. Er is een man, Harry, die hier onwijs goed in is. Van hem hebben we oefeningen geleerd en zo konden we mee helpen. Zodra we op de mat kwamen waar alle kinderen met moeders zitten, wilden ze allemaal dat je hun kind kwam helpen. Eigenlijk heb ik er zelf vrij weinig verstand van, maar die oefeningen leer je vanzelf. Er zijn echt onwijs veel kinderen en Harry kan lang niet alles zelf doen. Hij was ook heel blij met onze hulp. Tussen de middag geholpen met het eten uit delen. 'S ochtends waren er ook nog zakken met 'pala' bezorgd. Dat wordt uitgedeeld aan ouders voor hun kinderen en gebruikt voor de maaltijden die de kinderen daar krijgen. Er werden zoveel zakken afgeleverd, twee enorme bergen met zware zakken. Dat moest allemaal naar binnen toe. We hebben geholpen met die zakken binnen te krijgen. Ik vond het zo een mooi gezicht. Alle moeders kwamen helpen en liepen met die zakken op hun hoofd. Echt ongelofelijk om te zien, ik kon ze nauwelijks tillen. Op een gegeven moment mochten we niet meer helpen van de mensen daar, hun lichaam is erop gebouwd om het te doen en dat van ons niet. Echt onwijs lief dat ze zo om je denken en zorgen. Ik heb er een leuke dag gehad en heb voor mijn gevoel wel wat kunnen betekenen. Naast de school en het stuk fysiotherapie/ergotherapie hebben ze nog meer. Ze gaan twee keer per week op outreach en ondervoede kinderen worden er ook gewogen en gemeten.

Nu nog bekijken wat het gaat worden, welk project zal ik voorlopig gaan doen? De keus is voor mij tussen house of Joy en children of blessing. Lastig, lastig. Gelukkig heb ik het hele weekend om er over na te denken.
Ook ben ik deze week van Mabuya camp naar het doing good huis verhuisd. Een warm welkom in het doing good huis! Ik slaap met 3 andere meiden op de kamer. Het is een vrij groot huis, heel ruim. Zeker vergeleken bij Mabuya camp. Ik kon eindelijk mijn koffers uitpakken, heerlijk! Ook een deel van mijn foto's hebben een plekje op mijn muur gekregen. Ik heb zoals gewoonlijk veel te veel foto's meegenomen dus ik zal ze eens in de zoveel tijd gaan verwisselen. Ik heb iedere avond twee stukken uit mijn tijdschrift gelezen, nu is hij helemaal uit. Hij is echt onwijs leuk geworden en ik blijf er iedere avond wat stukjes uit lezen. Bedankt allemaal, ik vind het zo fijn en leuk om een stukje van thuis te kunnen lezen, heerlijk! Helaas was wel het water eraf. Dat gebeurd hier met regelmaat, het enige voordeel is, is dat ze er wel op voorbereid zijn. Er staan voldoende flessen gevuld met kraanwater. Het viel deze keer mee, het was er maar een dagje vanaf. Ook het stroom is er al een keer vanaf geweest. Tot nu toe heb ik nog geluk gehad. Het schijnt meestal 1-2 keer per dag uit te vallen voor een aantal uur, dat is dan 's ochtends en 's avonds (ja, precies op de tijden dat je zelf thuis bent en het nodig hebt). Tot nu toe is het alleen gister nog even uitgevallen, dat was maar 20 minuten. Het had ook wel wat gezelligs, kaarsjes aan op tafel!
Ik heb ook voor het eerst de fietstaxi ervaren. Nou dat is best eng. Het gaat heel hard de berg af en ze gaan continue de weg op en af. Het was wel een leuke ervaring maar echt relaxt zat ik niet achterop. De volgende keren ben ik maar gaan lopen.
Ik ben benieuwd wat het weekend mij gaat brengen. Misschien lekker naar het zwembad, langs de markt, even Lilongwe in. We gaan het wel zien. Jullie een fijn weekend allemaal!

Reacties

Reacties

Kelly de ridder

Wat een leuke verhaal waar???? ik ben benieuwd wat je uit eindelijk gaat kiezen. Succes met wikken en wegen. Je komt er vast wel uit. Met martin en mij gaat alles goed. Ik mag 7 november mijn tussentijdse toets doen voor mn rijbewijs. Leuk???? rijbewijs komt in zicht. Morgen is leidensontzet dus gaan we even naar leiden. Fijn weekend!! xxx

Kelly de ridder

Waar = weer en waar de ???? Staan had ik smileys gezet. Oeps... Hahap

marielle

Hoi natasja
Wat een enige verhalen schrijf je zodra er een binnenkomt ga ik er echt voor zitten heerlijk om te lezen.
Ik hoop dat je een goede beslissing kan maken voor wat je het liefst wil gaan doen. Denk er maar goed over na. Voor nu geniet van al je nieuwe indrukken en maak er een fijn weekend van
Dikke knuffel van ons Wil & Marielle

opa en oma

je verhaal hebben we gelezen wel leuk hoe je daar anders om moet gaan met de om geving als hier wel leerzaam.

een fijn weekend,en tot lezens dag

Ineke Doingoood

Leuk om mee te lezen Natasja! Geniet maar in het Doingoood huis en ik ben benieuwd welk project je gaat kiezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!